Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. If you want to get involved, click one of these buttons!

Welke beenoefening?

Dit is mijn doel: ik wil echt hele GROTE/DIKKE benen krijgen!

Deze 2 oefeningen wil ik sowieso gaan doen: Barbell Back Squat, en de Barbell Front Squat.

Ik wil er graag nog 1 oefening bij toevoegen. Welke van deze 3 oefeningen kan ik dan het beste bij toevoegen om mijn doel te behalen, en waarom juist die optie?

Optie 1: Barbell Stepping Lunge?
Optie 2: Barbell Walking Lunge?
Optie 3: Bulgarian Split Squat (de achterste voet op een verhoging/bankje neerzetten).

Graag reacties!

Comments

  • Hallo,

    De basis van je oefeningen is goed en in mijn ogen gaat het niet veel verschil maken wel van die opties je kiest. Zorg in ieder geval dat je deze structureel blijft doen en sterker wordt. Zodra je een plateau raakt kun je de oefening switchen voor een andere.

    Kijk ook eens naar deze blog met 5 minder vaak gebruikte beenoefeningen, misschien kun je hier nog wat mee! https://blog.xxlnutrition.com/5-massabouwers-voor-de-benen-die-jij-niet-doet/

    Succes met je doelen!

    Mathias
  • Hallo,

    De basis van je oefeningen is goed en in mijn ogen gaat het niet veel verschil maken wel van die opties je kiest. Zorg in ieder geval dat je deze structureel blijft doen en sterker wordt. Zodra je een plateau raakt kun je de oefening switchen voor een andere.

    Kijk ook eens naar deze blog met 5 minder vaak gebruikte beenoefeningen, misschien kun je hier nog wat mee! https://blog.xxlnutrition.com/5-massabouwers-voor-de-benen-die-jij-niet-doet/

    Succes met je doelen!

    Mathias

    Hey Mathias,

    ik hoorde dat de Walking Lunges meer voor de kont/hamstring is, en de Stepping Lunge meer voor de bovenbenen is.
    Klopt dat?
  • Hallo,

    Beide bewegingen lijken in de basis erg op elkaar, bij beide gevallen moet je voornamelijk kracht zetten vanuit je quadriceps voor het strekken van je been. Alhoewel er dus kleine verschillen in kunnen zijn, is de quadriceps je primaire targetspier.

    Kijk voor de hamstrings meer naar leg curls, romanian deadlift en (glute) ham raises. De hamstrings worden maar al te vaak overgeslagen, wat zonde is en voor blessures kan zorgen.

    Mathias
  • edited January 9

    Hallo,

    Beide bewegingen lijken in de basis erg op elkaar, bij beide gevallen moet je voornamelijk kracht zetten vanuit je quadriceps voor het strekken van je been. Alhoewel er dus kleine verschillen in kunnen zijn, is de quadriceps je primaire targetspier.

    Kijk voor de hamstrings meer naar leg curls, romanian deadlift en (glute) ham raises. De hamstrings worden maar al te vaak overgeslagen, wat zonde is en voor blessures kan zorgen.

    Mathias

    Hey Mathias,

    Dank voor je antwoord.
    Ik heb ze beide gedaan, maar toch wil ik er 1 uitkiezen en gaan doen.
    Welke zou ik dan zeker gaan doen en waarom juist om mijn doel te behalen.

    Ik wil beginnen met de Barbell Back Squat, en daarna wil ik de Barbell Front Squat gaan doen, en daarna twijfel ik even of ik de Barbell Stepping Lunge zou gaan doen of de Barbell Walking Lunge. Wat denk jij?

    *Barbell Stepping Lunge: met deze oefening sta je op een plek, en met deze oefening stap je met de rechtervoet naar voren en vervolgens stap je terug met je rechtervoet, vervolgens stap je dan met de linkervoet naar voren en vervolgens stap je terug met je linkervoet, en zo ga je dan steeds door tot je je volledige herhalingen hebt gedaan per been.
    *Barbell Walking Lunge: met deze oefening sta je niet op een plek, maar je loopt gewoon constant naar voren in een smooth tempo.

    Hoor het graag van je!
  • Uit die 2 zou ik de walking lunge kiezen omdat dit voor de meeste mensen wat natuurlijker aanvoelt. Nu spreek ik voor een groot deel uit eigen ervaring, maar het 'terugstappen' bij een stepping lunge voelt vaak instabieler dan het vooruit stappen.

    Ondanks dat alle 3 de oefeningen die je in je eerste post noemde prima zijn, zou mijn persoonlijke voorkeur naar de bulgarian split squat gaan, het liefste nog met je voorste voet ook op een verhoging. Hierdoor vergroot je de Range of Motion drastisch wat nagenoeg altijd voordelen heeft. Het is alleen wel een oefening waar je het mee moet kunnen vinden, want balans kan voor problemen zorgen. :)

    Succes!

    Mathias
  • Uit die 2 zou ik de walking lunge kiezen omdat dit voor de meeste mensen wat natuurlijker aanvoelt. Nu spreek ik voor een groot deel uit eigen ervaring, maar het 'terugstappen' bij een stepping lunge voelt vaak instabieler dan het vooruit stappen.

    Ondanks dat alle 3 de oefeningen die je in je eerste post noemde prima zijn, zou mijn persoonlijke voorkeur naar de bulgarian split squat gaan, het liefste nog met je voorste voet ook op een verhoging. Hierdoor vergroot je de Range of Motion drastisch wat nagenoeg altijd voordelen heeft. Het is alleen wel een oefening waar je het mee moet kunnen vinden, want balans kan voor problemen zorgen. :)

    Succes!

    Mathias

    Hey Mathias,

    Dus de Bulgarian Split Squat (met Dumbels of met een Barbellstang de oefening gaan uitvoeren)?
    Heb je eventueel ook een goede link waarbij ik kan zien hoe je die oefening het beste kunt uitvoeren?

    Hoor van je!
  • De Bulgarian Split Squat inderdaad met dumbbells, om even een idee te krijgen van de positie, kijk eens naar het volgende filmpje:

    De achterste voet kun je dan ook prima op een bankje plaatsen, maar zo heb je een idee bij de verhoging van de voorste voet.

    Als balans echt een probleem is, overweeg dan deze manier:

    Mathias
  • edited January 10

    De Bulgarian Split Squat inderdaad met dumbbells, om even een idee te krijgen van de positie, kijk eens naar het volgende filmpje:

    De achterste voet kun je dan ook prima op een bankje plaatsen, maar zo heb je een idee bij de verhoging van de voorste voet.

    Als balans echt een probleem is, overweeg dan deze manier:

    Mathias

    Mathias, echt bedankt voor de info!

    Met de oefening: Barbell Walking Lunges. Qua uitvoering, van de volgende 2 opties - welke optie zou ik dan het BESTE kunnen gaan doen om de beenspieren echt goed te laten werken, zodat de Time Under Tension optimaal is voor de beenspieren (quads/hamstrings/glutes) - en om echt te werken voor massa (dus de benen dikker/groter maken)!

    Optie 1 (uitstappen met de rechtervoet, en dan even met de voeten naast elkaar gaan staan, en dan met de linkervoet uitstappen, en dan weer even met de voeten naast elkaar gaan staan, en dan zo steeds verder gaan):
    https://youtube.com/watch?v=MmM9akvJ5dA
    https://youtube.com/watch?v=xgPqNV6GDU0

    of Optie 2 (gewoon in een smooth tempo rustig naar voren door blijven lopen):
    https://youtube.com/watch?v=mRa7h0nyu00

    Hoor het graag van je!
  • Doorstapppen heeft normaliter de voorkeur, zo houd je de spanning toch meer op de spieren dan wanneer je stilstaand gaat 'rusten'. Verder zal het wel voornamelijk van het gewicht afhangen, want het gewicht wat de persoon op video 1 tilt zal waarschijnlijk onmogelijk zijn wanneer je doorstapt.

    Zou persoonlijk dus bij deze oefening ietsje lichter gaan en doorstappen, houd je de zware gewichten voor het squatten!

    Graag gedaan en een fijne avond.

    Mathias
  • Doorstapppen heeft normaliter de voorkeur, zo houd je de spanning toch meer op de spieren dan wanneer je stilstaand gaat 'rusten'. Verder zal het wel voornamelijk van het gewicht afhangen, want het gewicht wat de persoon op video 1 tilt zal waarschijnlijk onmogelijk zijn wanneer je doorstapt.

    Zou persoonlijk dus bij deze oefening ietsje lichter gaan en doorstappen, houd je de zware gewichten voor het squatten!

    Graag gedaan en een fijne avond.

    Mathias

    Dank voor je antwoord Mathias.
    Dus met doorstappen bedoel je optie 2 mee toch?

    En hoevaak per week kun je het beste de benen gaan trainen om echt hele dikke/grote benen te krijgen?

    Optie 1: Maandag, Woensdag, Vrijdag de benen gaan trainen?

    Optie 2: Maandag en Donderdag de benen gaan trainen?

    Of optie 3: de eerste week de benen gaan trainen op Maandag, Donderdag, Zondag en dan na die week begint er een nieuwe week en dan de benen gaan trainen op Woensdag en Zaterdag en daarna begint er weer een nieuwe week en dan weer de benen gaan trainen op Maandag, Donderdag, Zondag (en dan zo steeds verder gaan/rouleren zeg maar)?

    Hoor graag van je!
  • Yes, optie 2 inderdaad!

    Dat laatste kan ik geen kant en klaar antwoord op geven. Hangt af van talloze variabelen als hoe ervaren je bent, hoe zwaar je traint, je trainingsvolume. je blessuregevoeligheid en ga zo maar door. Ben bang dat je voor deze vraag ook beter een coach kan zoeken die je persoonlijk helpt.

    Mathias
  • Hey Mathias,

    ik wil een keuze maken tussen deze opties voor deze beenoefening: Dumbell Bulgarian Split Squat (met deze oefening heb je je achterbeen op een bankje).

    Welke van deze opties kan ik het BESTE gaan doen om dikke/grote benen te krijgen (veel massa)?

    Optie 1: met 2 zware Dumbells naast je lichaam de oefening gaan uitvoeren (zie video hieronder):

    of Optie 2: dat ik met 1 zware Dumbell wissel van eerst de linkerbeen en dan de rechterbeen - en ook dat ik me dus ergens aan vasthoud (zie video hieronder):

    Hoor van je!

Sign In or Register to comment.