Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. If you want to get involved, click one of these buttons!

Eenvoudig voedingsschema spieropbouw

2

Comments

• Weten jullie nog een goede manier om de warme gerechten zoals rijst en kipfilet ergens mee naar toe te nemen? Bijvoorbeeld school/werk. Zodat het een beetje warm blijft gedurende de dag.
  • Ja dan moet je thermobakjes hebben of een thermobag. We krijgen morgen wel speciale etenstassen binnen maar die zijn eigenlijk om te koelen maar om warm te houden dienen ze ook.

Kan je geen magnetron hijacken? :D
  • Warm eten kan je ook gewoon koud eten. Ook dat gaat weer wennen na een tijdje ;)
  • Heb het geprobeerd Ruud en koud is het inderdaad ook goed weg te krijgen :)
  • Mooi schema, ga ik behouden voor de toekomst. Thanks.
    Heb wel een héle stomme vraag :-)
    Ik ben totaal niet bekend met Brinta, heb het gisteren gekocht, vanmorgend gegeten. Best lekker.
    Maar mixen jullie dit in jullie ochtend shake, dus whey + brinta met magere melk en/of water?
    Ik heb het vanmorgen apart gedaan, dus eerst whey met magere melk, daarna brinta.
    (ben momenteel het cut schema van rene aan het volgen dat hij had gepost)

Alvast bedankt voor reactie

:-c

Jay.
  • Whey, magere melk en brinta bij elkaar in een shakebeker en even flink schudden. Opdrinken en/of opeten met een lepel. Of gebruik een blender en gooi er wat vers fruit bij. (Afhankelijk van je whey uiteraard..;-))
  • Hey Remko,
    Bedankt voor de reactie, ik ging ervan uit dat men het zo doet, maar wilde het toch zeker weten.
    Ik neem de perfect whey... vind ik tot nu toe de beste eigenlijk... Kan prima erbij, toch?
  • Die gebruik ik ook.

Ik bedoel eigenlijk meer het mengen van vers fruit met whey. Smaak van je whey is dan wel ff belangrijk..;-)
  • Er wordt geen rekening gehouden met de melk waarmee je je brinta maakt, dit is voor twee maal brinta toch ook zo'n 300 kcal.

Daarnaast is het aantal gram eiwit veel te hoog en vet veel te laag.
    Binnen studie voeding en dietethiek komt telkens naar voren dat boven de1.5-2.0gram eiwit (2.0 als je biologisch beschikbaarheid meerekent) onnodig is.

Het teveel aan eiwit wordt opgeslagen in je lichaam als vet.

Enkel als je kuurt kun je baat hebben bij meer dan 2.0 gram eiwit per kg lichaamsgewicht, omdat er dan wel een eiwitsynthese mogelijk is die hoger dan natuurlijk is.

Je vet verhogen (gezonde vetten;olijfolie, noten, chocolade met hoog cacao gehalte) heeft positieve uitwerking op je hormoonhuishouding en daarnaast kun je hierdoor je eiwitgehalte een stuk naar beneden schroeven. Voor elke gram vet extra kun je 2 gram eiwit weglaten..dus ik zou zeggen afhankelijk van je gewicht minimaal dat aantal grammen aan vet in je dieet, 2gr eiwit per kg lichaamsgewicht, rest koolhydraten.

Daarnaast zijn de voedingsmiddelen die genoemd worden in het schema natuurlijk wel oke.
  • We gebruiken geen melk in dit schema. Daar houden we dus inderdaad geen rekening mee ;)

Als je goed leest zie je dat je 2x per week meer vet toevoegt. Dat is voldoende.

Jouw studie voeding en dietethiek zal zich waarschijnlijk op normale mensen richten. Wij richten ons op fitness/bodybuilding. Daarop zijn dus ook onze adviezen gericht. De praktijk wijst ook keer op keer uit dat hoger in eiwit betere resultaten geeft.
  • @capricorn6 Brinta en whey kan je gewoon samen nemen. Mengen met water is het beste.
  • Ben 2 week geleden begonnen met het volgen van dit schema, alleen vanwege werk zit er net wat meer brood in verwerkt. Maar voel me heerlijk energiek sinds ik zo eet en sport verschil in energie voelde je al na een paar daagjes. Erg bedankt voor dit schema. toppers!
  • Iemand suggesties voor saus/ vinigrette voor bij de rijst kip en groenten? Begint redelijk eentonig te worden, ik neem aan dat zoetzure saus niet echt past?
  • beetje ketchup of currysaus of chilisaus.wil je echt cutten of wedstrijden draaien kruiden gebruiken
  • rode sauzen zijn ok zie boven
  • Hallo Rene,

Interessante post. Ik weet niet veel over shakes, bij deze de vraag of dit voedingsschema geschikt zou zijn voor mij.
    Ik ben 18 jaar, sport 2 keer per week (basketbal) 2 uur. Weeg 70 kilo en ben 1.85meter. Ik wil graag aankomen en fitnessen om meer massa/spieren te krijgen. Is dit voedingsschema geschikt? Ik hoor graag iets, bedankt alvast!
  • Hoi, even over die boterhammen, wat je ook neemt er zit toch teveel aan tarwe in naar mijn mening ??
  • je kunt ook roggebrood nemen of maiscrackers
  • Je hebt hier nu een voorbeeld dieet uiteengezet, en vroeg me hoe zwaar de persoon in dit voorbeeld is?
    Ik heb een behoorlijk hoog vetpercentage, ik neem aan dat ik dit eigenlijk niet mee moet tellen voor de berekening van kcal per dag?
    Verder schrijf je dat de pro`s 3-4 gram per kg/dag innemen, ik neem aan dat je dan elke gram in mindering mag brengen die bijv. al in je dagelijkse voeding zit?

Ik eet bijv. zelf op dit moment veel een eigen recept wat gemakkelijk, gezond en volgens mij uit goede bestanddelen bestaat zoals 200 gram rijst-600 gram kipfilet-1 rode, gele en groene paprika-200 gram champignons-halve courgette-halve broccoli-150 gr boontjes-4 teentjes knoflook-enkele eetlepels olijfolie en voor de smaak wat ketjap en tomatenketchup. van dit recept eet ik 2 dagen van, en neem minimaal 4 kleinere porties per dag.
    daarnaast eet ik veel groentesoep, bestaande uit een potje runderbouillon, 2 potjes water en 600 gram soepgroente in de hoop dat ik i.c.m. training en rust spiermassa kan kweken en vet kan reduceren.

Is dit een goede basis, of is dit toch te eenzijdig?
    Wel wordt dit voor mijn darmen goed geaccepteerd.

Is Brinta per definitie beter dan bijv. een boterham, en waarom wel/niet?

Iemand die actief aan fitness doet heeft minimaal 2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig. Bodybuilders nemen al snel 3 tot 4 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht.

Whey Delicious (en Night Protein) kan je dus rustig meerdere malen per dag gebruiken. Uiteraard is het wel belangrijk om voldoende water te drinken (minimaal 2 liter per dag).

• Ten aanzien van de hoeveelheid eiwitten die je per dag nodig hebt is dit artikel relevant http://www.jmaxfitness.com/blog/protein-intake/. Het komt er volgens dat artikel op neer dat je als krachtsporter ongeveer 1,8 gram per kilo "lean body mass" (=lichaamsgewicht-vet) nodig hebt per dag.
  • edited April 2015
    Ik werk in 3 ploegen en voor 2 ploegen weet ik wel hoe ik het in moet delen met eten, maar met mn nachtdienst vind ik het nog wel lastig.

zat zelf te denken om het zo te doen..

12:00
    50g mega grow
    10g EAS

13.30
    50g havermout
    50g brinta
    50 whey delicious
    multivit+vitamin B100

14:15
    Pre work out

14:30
    trainen

16:30
    50g mega grow
    10g EAS

17:00
    100g rijst
    150g kipfilet
    100g groenten

18.00 tm 21:00 slaap ik altijd

21:15
    50g havermout
    50g brinta
    50g whey delicious

00:45
    4 brood
    1 blikje tonijn op water
    rauwkost/sla

03:00
    100g rijst
    150g kipfilet
    100g groenten

06:15
    50g night protein

6.30 tm 12:00 slaap ik dan weer

is dit een goede verdeling?

daarnaast heb ik nog whey hydrolisaat staan, kan ik die eerst voor delicious in de plaats doen, dat ik die eerst op maak voor ik aan de delicous begin?
    en is de kip rijst etc, voor het koken/bakken/grillen gewogen of er na?
    kan ik daarnaast een vet burner bijv, fat attack gebruiken om het buikvet tegen te gaan of is dit een slecht idee ?

ik kijk uit naar jullie reactie
  • edited April 2015
    iedereen heeft n 24 uurs cycles, n dag/nachtritme,
    1. ontbijt
    2. tussenmaaltijd
    3. lunch
    4. tussenmaaltijd
    5.diner
    6.tussenmaaltijd
    7.voor het slapen
    alleen je werktijden en maaltijden verschuiven, maar de indeling is hetzelfde
    eet om de 2,5 -3 uur n maaltijd
    als 17.00 je postmaaltijd is, dan is 21.15 wel n beetje (te) laat...je zal wel honger hebben dan
  • bedankt voor je reactie bosco, ik weet wel dat het om de 2,5/3 uur moet, maar ik ga altijd slapen van 18.00 tm 21.00 omdat ik na mijn nachtdienst maar 4-5 uurtjes slaap en daarna klaar wakker ben..
  • Het gaat om je herstel....
  • even een vraagje: de pre workout die je neemt moet dat een zijn met of zonder creatine?
    kan me zo voorstellen dat je nogal veel creatine inneemt op een trainingsdag.
  • Hallo,

Dat maakt niet zo gek veel uit, als je meer creatine binnen krijgt dan je lichaam kan gebruiken plas je het vanzelf weer uit, dat heeft verder geen nare bijwerkingen hooguit dat je een keer vaker naar het toilet moet. Overigens zit er meestal niet erg veel creatine in een pre-workout product dus ik zou een creatine supplement als basis nemen. Sommige gebruikers van creatine lassen om de 6 a 8 weken een creatine stop in, in de creatine vrije periode zou ik dan ook geen pre-workout met creatine nemen zodat je na deze periode weer optimaal kunt profiteren van de werking van creatine.

Guus
  • thanks voor de reactie!
    dan neem ik gewoon een creatine pre workout.
    en ik zou dit schema sowieso maar 6 weken doen.
    omdat ik daarna weer een cutting schema ga doen.
  • Heb ook ergens gelezen/gehoord dat die pauze voor creatine weer achterhaalt was/is ..??
  • Dat klopt Robbert, een pauze is niet perse nodig. Wel kan het nuttig zijn omdat je na deze pauze weer een grote vooruitgang kunt zien, het is maar net waar je je het lekkerst bij voelt.
  • Beste mensen,

Is het heel slecht om in plaats van de Brinta en de havermout te kiezen voor de Perfect Oats?

Mijn schema rondom mijn training zou dan als volgt zijn:

10:30uur
    50 gram Mega Grow
    10 gram EAS

11:00uur
    100 gram Perfect Oats
    36 gram Whey Isolate
    Multivit + Vitamin B100

11:30uur
    8 gram Unleash Concentrated

12:00uur
    Trainen