Howdy, Stranger!

It looks like you're new here. If you want to get involved, click one of these buttons!

Ervaring met digitale weegschalen met lichaamsmetingen (vetpercentage, spiermassa etc.)

Hello,

Heeft iemand hier ervaring met digitale weegschalen die naast gewicht ook andere lichaamsmetingen doen, zoals vetpercentage, spiermassa en vocht? En is duurder ook beter?

Thanks alvast!

Comments

• Hallo RoosAnneB,

Zelf ben ik nog geen digitale weegschaal tegen gekomen die mij een goed beeld heeft gegeven van vetpercentage, spiermassa en vocht. Iedere keer dat ik er gedurende 5 minuten op ging staan kreeg ik een andere waarde, vanaf toen heb ik me altijd laten meten door een coach in de sportschool die voldoende weet heeft van de meet technieken.

De technische methode waar ik wel in geloof zijn de bodyscans, hier ga je een paar minuten in liggen / staan en deze meet dan het volledige lichaam heel secuur door. Vervolgens krijg je een uitdraai van de uitslag. De scans zijn vrij zeldzaam maar ik denk dat iedere stad er sowieso wel een heeft bij bijvoorbeeld een chyropractische praktijk.

Ik ben net als jij ook benieuwd of er uberhaubt goede digitale weegschalen zijn met extra functies, ik hoop dat iemand hier een goed antwoord op kan geven :)

Guus
  • Hey Guus,
    Ik heb wel een bodyfat caliper, maar daar moet je toch echt wel wat ervaring voor hebben. En bij jezelf doen is niet zo makkelijk ;) Ik weet dat ze voorheen bij de sportschool een apparaat hadden die je je vast moest houden en dan je vetpercentage berekende. Maar of die ook voor particulieren beschikbaar is weet ik niet... En of die dan echt betrouwbaar is, is een 2e :)
  • De nauwkeurigheid van een elektronische weegschaal met vetmeetingsfunctie is ver te zoeken. Volgens mij wijkt de gemiddelde weegschaal makkelijk 5+ % of meer af in nauwkeurigheid.
    Toch kan het regelmatig meten met zo'n weegschaal waarde hebben. Deze zit namelijk in de herhaling van de metingen. Veranderingen in je vetpercentage over de loop van tijd is daarmee prima te meten, zolang je dagelijks/wekelijks op hetzelfde moment/in dezelfde omstandigheden weegt.
    Conclusie; de uitslag is misschien niet betrouwbaar (als de uitslag 10% vetpercentage is, kan het net zo goed 17% zijn), je zult wel kunnen meten of er vooruitgang qua vetpercentage is.

Als je echt wilt weten wat je vetpercentage is, ben je waarschijnlijk beter af met een caliper. Is ook stukken goedkoper. Er zijn hopen Youtube filmpjes te vinden hoe je een meting daarmee moet doen. Hoe vaker je het doet, hoe betrouwbaarder de uitslag. ;)
    Kanttekening daarbij is wel dat het beter gaat als iemand het bij je doet.
  • Heb zelf bij een dieetiste gelopen met zon weegschaal en die gaf het precies goed aan, vetpercentage was precies hetzelfde als met een caliper. Ook spiermassa kwam wel aardig overeen als ik een beetje ging rekenen, Vocht weet ik niet of dat helemaal klopt maar dat interesseert me ook eigenlijk niet, maar ik ga in ieder geval zaterdag of zondag weer even op die weegschaal in die ze bij mij in de sportschool hebben om te kijken hoe die overeen komt.

Nog even ter info die weegschaal die zeker wel goed is is een OMRON BF511. Pittig duur dus ;) . Ook belangrijk om het altijd op het zelfde moment van de dag te doen. Beste is om het natuurlijk op een lege maag te doen!
  • Thanks voor de reacties! Ik ga iig nog oefenen met de caliper :) En de weegschaal is het overwegen waard. Ik kan wel de vooruitgang bijhouden (sort of) Misschien als verjaardagscadeau ;)
Sign In or Register to comment.